söndag 3 februari 2008

tröttsöndag



Ingen glädje utan mörker... Återigen glömde jag att ta bort surdeg till nästa brödbak. Senil är mitt förnamn.

Men jisses, vad brödet jäste bra! Långa, oändliga glutentrådar! Surdegsgrunden är gjord på en råg från början, men därefter utvecklad till en dinkelvariant. Jag klickade i en sked honung, ringlade lite olivolja, och tryfferade med Maldonsalt. Sen tjoffade jag i specialvetemjöl (fullkorn), Hur kan detta bröd INTE vara gott? Ska lufsa ut i köket och skära några smakskivor. Sen ska det in i frysen som rostbröd. När jag blivit riktigt säker på ljusa bröd ska jag prova att baka med Manitoba Cream.
http://www.pilefood.se/produkt/mjol_gryn/11048.htm

Denna något trötta söndag (efterverkningar från en lååååång trevlig lördagskväll hos Peter och Jörgen igår), har artat sig riktigt bra. Mannen och jag traskade runt Årstaviken, hittade den franske korvmannen som grillade oss varsin bratwurst, perfekt!
Såg klart "Capote" med Philip Seymor Hoffman (somnade ifrån den i fredags...) medan mannen lagade en helt vanlig söndagsmiddag (unguppsbröstrullad med prosciutto, karljohansrisotto - inget märkvärdigt alls... : ) Bakat bröd, tja nu är det väl bara den där tråkiga tvätthögen som väntar på att tas om hand. Ska jag skjuta upp det ytterligare en dag? Jaaaa, det gör jag!
Måste ju hinna med ett kapitel ur Mästaren & Margarita om den lilla bokcirkeln ska avhandla den snart.
Godnatt jord.

Inga kommentarer: